Buchdaten / Blattgrösse:
Kl.4°, Umschlagillustration, Titelholzschnitt, 93 S., 14 Orig.-Holzschnitt-Initialen u. 5 blattgrossen Orig.-Holzschnitten.
Bemerkung:
Text franz. Exemplar LXV von 75 auf Velin de Rives, insgesamt 391 Exemplaren. Vom Autor und Künstler im Impressum eigenhändig signiert.- Charles-François Landry (1909-1973), De 1929 à 1939, il habite Uzès (Languedoc), région qui sert de cadre à plusieurs de ses romans (Diego, 1938; Reine, 1948; Le Mas-Méjac, 1953). Revenu en Suisse, il vit de sa plume, collaborant à divers journaux ou périodiques (Trente Jours). Dans le sillage de Charles Ferdinand Ramuz, L. manifeste une prédilection pour les gens simples, proches de l'élémentaire, qui ont un sens aigu de l'honneur malgré les difficultés de l'existence. Son chef-d'œuvre, La Devinaize (1950), est une quête nostalgique du paradis perdu de l'enfance. Grand prix C.F. Ramuz en 1960.- Valentin Le Campion (1903-1952), a fine Art Deco era engraver and illustrator, Valentin Le Campion studied art techniques in his native Russia, under Favorsky and Alexis Kravtchenko. He moved to France around 1927 and settled permanently in the Paris suburb of Plessis-Robinson in 1933. Despite his short life Le Campion was commissioned to engrave many ex libris bookplates as well as illustrating a number of books including such classics as Swift's Gulliver in Lilliput, Defoe's Robinson Crusoe and Pushkin's The Captain's Daughter. His ex libris engravings, in particular, epitomize the both beautiful and powerful design elements of the Art Deco era.